Schopnosť rýchlo začať a realizovať krátkotrvajúcu pohybovú činnosť maximálnej intenzity na zadaný signál (zrakový, sluchový, dotykový) sa uplatňuje nielen v športe, ale aj v každodennom živote.
Pri rozvoji reakčnej schopnosti sa vyžaduje:
1. Mierny stoj rozkročný, predpažiť, v rukách lopta. Loptu pustiť, tlesknúť si v predpažení (v zapažení, vo vzpažení) a chytiť loptu skôr ako spadne na zem.
2. Mierny stoj rozkročný, predpažiť, v rukách lopta. Vpravo a vžavo v línii položiť vo vzdialenosti 20 a 40 cm po dve plné lopty. Loptu pustiť, dotknúť sa prvej plnej lopty vžavo a chytiť loptu skôr ako padne na zem. To isté s dotykom druhej lopty.
3. Mierny stoj rozkročný, vzpažiť, v rukách lopta. Mierne zapažiť, loptu pustiť, tlesknúť pred telom, vykonať obrat a loptu chytiť skôr ako padne na zem.
4. Mierny stoj rozkročný, v pripažení pred telom lopta. Loptu vyhodiť do primeranej výšky, vykonať kžak (sed, drep, žah a pod.), vztyk a loptu chytiť.
5. Výpad, prednú končatinu mierne pokrčiť, pod kolenom držať loptu. Loptu pustiť, tlesknúť pred predkolením prednej končatiny a chytiť loptu skôr ako padne na zem.
6. Stoj rozkročný, medzi nohami držať loptu (pravou rukou spredu a žavou zozadu). Loptu pustiť, vymeniť si ruky a loptu chytiť skôr ako padne na zem.
7. źah na chrbte, loptu vyhodiť hore mierne bokom, prekotúžať sa vžavo (vpravo) a loptu chytiť.
CVIČENIA VO DVOJICIACH
8. Sed roznožmo oproti sebe, chodidlá sa dotýkajú, pažami sa oprieť za telom. Do stredu (v rovnakej vzdialenosti) položiť loptu. Na signál (rôzny) sa dotknúť lopty (vziať loptu) skôr ako partner.
9. Dvojice proti sebe na vzdialenosť predpažia. A – drží v predpažení loptu, B – streh. A – nečakane pustí loptu, B – sa snaží obehnúť partnera a chytiť ju po jednom odskoku.
10. Dvojice. A – sed roznožmo, upažiť (vzpažiť, ruky za chrbát, za hlavu a pod.), B – stojí za žiakom A a v predpažení drží loptu, ktorú nečakane pustí. A – sa usiluje ju chytiť skôr ako padne na zem.
11. Dvojice. A – sed roznožmo, B – s loptou sa postaví za A. B – hodí loptu ponad sediaceho do primeranej vzdialenosti, ten štartuje a snaží sa ju chytiť po jednom odskoku.
12. Dvojice na vzdialenosť 5 – 6 metrov, každý má dve lopty (jednu položenú pred sebou, druhú v ruke). Na signál každý vyhodí loptu nad seba do výšky, zdvihne druhú loptu, vymení si prihrávku s partnerom, položí loptu pred seba a po jednom odskoku chytí druhú loptu. Náročnejší variant: vyhodiť do vyššej výšky a chytiť loptu skôr ako padne na zem.
13. Stoj rozkročný chrbtom k sebe na dĺžku švihadla položeného na zem (držadlá švihadla sú na úrovni chodidiel), pripažiť (zapažiť, upažiť alebo ruky dať za hlavu). Na signál chytiť a potiahnuť švihadlo skôr ako partner.
14. Ako predchádzajúce cvičenie (č. 12) ale s tromi švihadlami (jedno leží v strede, druhé vpravo a tretie vžavo od žiaka). Švihadlá sú označené číslami 1 až 3. Učitež vyvolá niektoré z čísel, žiaci sa snažia rýchlo zorientovať, uchopiť a potiahnuť správne švihadlo skôr ako partner. Súťaž dvojíc.
15. Dvojice. A – predpaží na šírku pliec, v rukách tenisové loptičky (náročnejší variant: upažiť). B – streh na vzdialenosť predpaženia. A – pustí niektorú z loptičiek, B – sa usiluje ju chytiť pohybom zhora dole . Súťaž dvojíc na 10 pokusov.
16. Dvojice, žiaci s loptami. Obidvaja driblujú svoju loptu tak, aby ju uchránili pred partnerom a súčasne sa pokúšajú vo vhodnom momente jeho loptu vypichnúť. Súťaž dvojíc.
17. Dvojica žiakov stojí čelom k sebe vo vzdialenosti 3 – 5 m, predpaží v rukách, obidvaja držia loptu. Žiak, ktorý je určený ako riadiaci neočakávane pustí loptu, čo je signál, aby to isté urobil aj druhý žiak, Žiaci si vymenia miesta s úlohou chytiť loptu po jednom odskoku.
18. Dvojica čelom k sebe na vzdialenosť 5 – 6 m. Pred každým žiakom je položených 3 – 5 lôpt rozličnej vežkosti, hmotnosti, tvaru alebo farby (napr. basketbalová, plná lopta, tenisová loptička). A – na signál zdvihne a prihrá partnerovi žubovožnú loptu, B – zodvihne rovnakú loptu a prihrá ju partnerovi tak rýchlo, aby mohol prijať jeho prihrávku. Loptu po chytení položí na zem, rovnako ako A. Po 5 – 10 opakovaniach si vymenia úlohy. Náročnejší variant: úlohu možno sťažiť tým, že jeden z dvojice (B) sa otočí chrbtom a až na signál sa otočí k partnerovi. Má menej času na reagovanie.
19. Dvojice za sebou na vzdialenosť 1,5 – 2 m. Prvý stojí rozkročený, pripažiť. Druhý zakotúža loptu popod nohy prvého, ktorého úlohou je čo najrýchlejšie loptu chytiť. Žiaci si vymenia úlohy.
20. Dvojice. Prvý stoj rozkročný v rukách lopta. Druhý stojí v strehu za ním 1,5 – 2 m. Prvý hodí loptu popod nohy dozadu o zem (rozličnou silou a rôznym smerom), druhý sa usiluje je chytiť.
CVIČENIA V TROJICIACH
21. Trojice. Dvojica žiakov čelom k sebe na vzdialenosť 2 – 3 m, predpažiť, v rukách lopty. Tretí žiak zaujme streh v primeranej vzdialenosti (2 – 3 m) kolmo na dvojicu. Jeden z dvojice (po predchádzajúcom dohovore) nečakane pustí loptu, tretí hráč sa snaží ju po jednom odskoku chytiť.
22. Trojice. Dvaja žiaci stoja chrbtom k sebe vo vzdialenosti 4 – 6 m. Tretí s loptou stojí v strede bokom k nim. Hodí loptu o zem, náraz na zem je signálom pre krajných, ktorí vykonajú obrat a usilujú sa dotknúť lopty skôr ako súper. Súťaž dvojíc.
CVIČENIA V SKUPINÁCH
23. Dvojice v radoch čelom k sebe na vzdialenosť 4 – 6 m. V strede je po dĺžke položená gymnastická lavička, na ktorú si každá dvojica položí plnú loptu a zaujme východiskové postavenie v strehu. Na signál sa žiaci snažia byť rýchlejší ako partner a zhodiť plnú loptu (napr. na súperovu polovicu). Súťaž družstiev, prípadne jednotlivých dvojíc.
24. Dve družstvá s rovnakým počtom hráčov (označených číslami) sa posadia (zaujmú streh, kžak, žah a pod.) na štartovú čiaru (A – vžavo, B – vpravo od stredu). Pred každé družstvo položíme do vzdialenosti 5 – 8 medicimbal. Vyvolané čísla z oboch družstiev štartujú a usilujú sa dotknúť svojej plnej lopty skôr ako súper. Súťaž družstiev.
25. Žiaci vytvoria kruh, rozostupy 1 – 1,5 m. Jeden žiak s loptou sa postaví do stredu. Žiakov, vrátane stredného, označíme číslami. Stredný žiak vyhodí loptu do primeranej výšky, vyvolá číslo žubovožného hráča a presunie sa na jeho miesto. Ten štartuje a snaží sa chytiť loptu skôr ako spadne na zem. Ak sa mu to podarí, loptu vyhodí do výšky a vyvolá ďalšie číslo. Východiskovú polohu možno zmeniť (kžak, sed, drep a pod.).
26. Žiaci vytvoria kruh. V strede stojí žiak s dlhým švihadlom, ktoré točí 20 – 30 cm nad zemou. Žiaci sa mu vyhýbajú výskokom alebo žahnutím na zem.
27. Trojica hráčov (A, B, C) sa postaví na čiaru, rozostupy 1 m. Vo vzdialenosti 1,5 – 2 m kolmo na stredného zaujme za ich chrbtom streh štvrtý žiak. Piaty žiak s loptou stojí vo vzdialenosti 3 – 4 m pred trojicou. Prihrá žubovožnému žiakovi z trojice, ktorý loptu spracuje a vráti. Úlohou zadného je vyštartovať a usilovať sa dotknúť hráča kým je ešte v kontakte s loptou a vrátiť ju späť. Obmena: Žiak z trojice po prijatí prihrávky vykoná obrat vžavo (vpravo), hodí loptu o zem, chytí ju a prihrá späť. Úlohou zadného je vyštartovať a pokúsiť sa loptu vypichnúť a vrátiť ju späť.
HODNOTENIE
Počet chytením loptičiek
Úroveň reakčnej schopnosti
10 – 8
Výborne
7 – 6
Vežmi dobre
5 – 4
Uspokojivo
3 – 1
Nedostatočne
2. Zastavenie kotúľajúcej lopty. Dve gymnastické lavičky zavesíme na rebriny vo výške 120 cm, druhý koniec je na zemi, medzera medzi lavičkami je 4 – 5 cm. Na jednu z lavičiek natiahneme meracie pásmo (nula je pri rebrinách). Na hornom konci lavičiek drží pomocník futbalovú loptu. Testovaný zaujme streh chrbtom k lavičkám na štartovej čiare 150 cm od dolného konca lavičky (nepozerá na loptu). Na signál pomocník pustí loptu (kotúža sa stredom lavičiek), testovaný vykoná obrat a snaží sa čo najrýchlejšie loptu obidvomi rukami zastaviť. Každý má 3 pokusy, registruje sa ten najlepší.
ŠTANDARDY PRE REAKČNÚ SCHOPNOSŤ.ZASTAVENIE KOTÚźAJÚCEJ SA LOPTY (V CM) - CHLAPCI
Vek (roky)
Nevyhovel
Splnil minimálnu normu
Splnil optimálnu normu
Splnil výkonnostnú normu
10
179 a viac
178 – 107
106 – 78
77 a menej
11
160 a viac
159 – 126
125 – 113
112 a menej
12
129 a viac
128 – 114
113 – 106
105 a menej
13
119 a viac
118 – 97
96 – 89
88 a menej
14
141 a viac
140 – 105
104 – 101
100 a menej
15
146 a viac
145 – 104
103 – 99
98 a menej
16
112 a viac
111 – 82
81 – 70
69 a menej
17
111 a viac
110 – 78
77 – 65
64 a menej
ŠTANDARDY PRE REAKČNÚ SCHOPNOSŤ.ZASTAVENIE KOTÚźAJÚCEJ SA LOPTY (V CM) - DIEVČATÁ
Vek (roky)
Nevyhovela
Splnila minimálnu normu
Splnila optimálnu normu
Splnila výkonnostnú normu
10
172 a viac
171 – 111
110 – 87
86 a menej
11
180 a viac
179 – 139
138 – 122
121 a menej
12
188 a viac
187 – 125
124 – 122
121 a menej
13
161 a viac
160 – 118
117 – 104
103 a menej
14
161 a viac
160 – 99
98 – 88
87 a menej
15
116 a viac
115 – 83
82 – 69
68 a menej
16
138 a viac
137 – 105
104 – 92
91 a menej
17
141 a viac
140 – 94
93 – 86
85 a menej
3. Padajúca tyč. Dĺžka 40 cm, centimetrová škála. Testovaný sedí bokom k stolu, predlaktie preferovanej paže položí na dosku stola tak, že ruka prečnieva, prsty vystreté, palec odtiahnutý. Pomocník drží tyč dvomi prstami (palcom a ukazovákom) kolmo spodným koncom na úrovni horného okraja ruky. Po pustení je úlohou testovaného tyč čo najrýchlejšie chytiť. Zisťuje sa dráha pádu tyče v cm (odpočíta sa nad hornou hranou ruky). Testovaný má 1 – 2 cvičné pokusy, 10 hodnotených, ukazovatežom je priemerná hodnota v cm.
0902678718